Numeryczny, trójwymiarowy model obrazu wymaga stworzenia bardzo obszernej bazy właściwości materiałów, które go tworzą. Aby prawidłowo przewidywać wpływ wahań klimatu na stan zachowania dzieła, potrzebna jest dokładna wiedza o własnościach każdej z warstw tworzących obraz, a następnie ich superpozycja, by odtworzyć rzeczywisty, fizyczny układ.
Głównym celem projektu GRIEG jest poznanie mechanizmu formowania się siatki spękań zarówno na obrazach na płótnie, jak i na podłożu drewnianym. Nauka o dziedzictwie kultury, w tym nasza grupa, dysponuje już sporym zasobem informacji o podłożu malarskim, tzw. gesso. Niewiadomą pozostają właściwości samych warstw malarskich, a my podjęliśmy się uzupełnienia tej luki wiedzy!
Materiał może reagować na zmiany zawartości wilgoci w jego otoczeniu adsorpcją lub desorpcją pary wodnej. To właśnie pomiary sorpcji tempery prowadzimy obecnie na naszej laboratoryjnej mikrowadze. Wykorzystujemy każdą z dostępnych nam technik, by dowiedzieć się o farbach temperowych jak najwięcej!