Ile razy zdarzyło Ci się przybliżyć do dzieła sztuki, by podpatrzyć sekret warsztatu mistrza, a odkrywałeś przy tym zachwycającą fakturę obrazu wraz z jej nierównościami, pęknięciami i drobnymi niedoskonałościami? Ciężko ją analizować z nosem o kilka milimetrów od płótna lub deski, dlatego dla celów projektu GRIEG i dzięki jego finansowaniu zaopatrzyliśmy się w zaawansowany mikroskop cyfrowy HIROX, dzięki któremu możemy skanować obrazy z mikronową rozdzielczością i „zszywać” poszczególne skany, odtwarzając badany obiekt.
Jako pierwszy, przebadaliśmy obraz Lucasa Cranacha Starszego „Madonna z Dzieciątkiem wśród aniołków”, który niedawno trafił do zbiorów Zamku Królewskiego na Wawelu. Jest to XVI-wieczny obraz wykonany na desce.
Posiadanie tak dokładnego mikroskopowego obrazu dzieła w formie cyfrowej pozwoli nam na ilościową analizę siatki spękań. Jest to jeden z kroków koniecznych do walidacji tworzonego przez nas komputerowego modelu rozwoju spękań w obrazach.
